Analiza rynku medycznego – jakie elementy obejmuje i co może zapewnić?
Pracujesz dla firmy farmaceutycznej i jesteś osobą odpowiedzialną za realizację działań marketingowych? Musisz więc widzieć, że ich efektywność wymaga oparcia decyzji na wiarygodnej wiedzy, zdobytej w ramach analizy rynku medycznego. Dowiedz się jakich obszarów może takie badanie dotyczyć, a także poznaj potencjalne korzyści z tego wynikające.
Obszary analizy rynku medycznego
Analizy przeprowadzane przez agencje badawcze mogą dotyczyć wielu aspektów takich jak między innymi:
- wielkość i wartość rynku;
- nasycenie rynku;
- identyfikacja największych graczy rynkowych;
- analiza konkurencji;
- analiza oferty sklepów internetowych ze sprzętem i produktami medycznymi;
- badania klientów aptek oraz ośrodków medycznych;
- analiza przetargów publicznych;
- monitoring nowelizacji ustaw w zakresie prawa medycznego i farmaceutycznego;
- analiza trendów na rynku farmaceutycznym;
- analiza finansowa przedsiębiorstw z branży.
Analiza rynku powinna zakładać przede wszystkim wykorzystanie techniki desk research. W trakcie jej przebiegu ma miejsce gromadzenie i przetwarzane danych o charakterze pierwotnym. Analizie podlegają m.in. ogłoszenia o zamówieniach publicznych oraz ich rozstrzygnięciach. Jednocześnie przydatne mogą okazać się raporty z przeprowadzonych do tej pory badań, publikacje w branżowych czasopismach, a także nagrania z eventów organizowanych dla podmiotów z branży medycznej.
Jak dokonać wyboru firmy realizującej badanie?
Aby wnioski z przeprowadzonej analizy rynku mogły być przydatne dla firmy farmaceutycznej, konieczne jest podjęcie współpracy z doświadczoną agencją badawczą. Jej staż na rynku powinien wynosić co najmniej kilkanaście lat, a poza tym warto, aby specjalizowała się ona właśnie w realizacji projektów dla farmacji. Dzięki temu możemy być pewni, że będzie posiadała odpowiednią wiedzę i zasoby, aby być w stanie prawidłowo przeprowadzić proces analizy.
Jakie korzyści można osiągnąć dzięki uwzględnieniu wniosków z analizy?
Efektem końcowym przeprowadzonej analizy rynku będzie lista wniosków oraz rekomendacji. Firma farmaceutyczna dzięki ich wdrożeniu może uzyskać między innymi następujące korzyści:
- optymalizacja wydatków budżetowych przeznaczanych na działania promocyjne;
- właściwe rozpoznanie cech klientów z grupy docelowej;
- możliwość rozpoznania i naśladowania rozwiązań stosowanych przez konkurencję;
- zwiększenie osiąganych zysków;
- wzrost satysfakcji klientów;
- szansa rozpoznania nowych rynków zbytu;
- uzyskanie trafnej prognozy dotyczącej trendów w branży na kolejne lata.
Podsumowanie
Profesjonalnie przeprowadzona analiza rynku to zatem ogromna szansa dla firmy na to, aby usprawnić swoje działania, a tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo wzrostu zysków ze sprzedaży. Jest to niezwykle istotne w dobie dynamicznie wzrastającej konkurencji na rynku farmaceutycznym.